Online seriál - Střípky z depozitářů

Ještě jeden prapředek digitální fotografie

Daguerrotypie je první prakticky užívaný komplexní komerčně úspěšný fotografický proces. Autorem a realizátorem byl Louis Jacques Mandé Daguerre, který svůj dlouholetý výzkum úspěšně završil v roce 1839. Jednalo se o významný pokrok na poli fotografie, protože umožňoval vytváření vysoce detailních, přesných snímků. Tato technologie byla první svého druhu, proto se během krátké doby rozšířila po celém světě. Měla však řadu nevýhod – byla drahá a náročná, neumožňovala kopírování, každý obrázek byl originál. Daguerrovou metodou se obraz zaznamenával na dokonale hladkou leštěnou kovovou desku potaženou jodidem stříbrným, při výrobě hrozila daguerrotypistovi otrava rtuťovými parami. Pro zobrazované osoby byla velmi nepohodlná - expozice byla dlouhá, trvala 15–20 minut, a osoby se při její realizaci nemohly ani hnout. Používaly se proto různé držáky hlav, rukou i nohou.

Navzdory všem omezením byl uvedený proces v raných dobách fotografie mimořádně populární a jeho pomocí vzniklo mnoho krásných a historicky významných snímků. Dnes jsou daguerrotypie velmi ceněné sběrateli a jsou považovány za jedny z prvních příkladů výtvarné fotografie.

Celkově byla daguerrotypie na poli fotografie velkým krokem vpřed. Úroveň detailů a přesnosti, kterou dokázala zachytit, neměla v té době obdoby. Brzy ale byly vynalezeny další metody, které například umožnily výrobu více kopií z jednoho negativu a proces daguerrotypie tak byl ukončen.   

Jednoho zástupce objevíme i ve sbírkách Valašského muzea v přírodě – díky pozůstalosti lékárníka Františka Klaudy (1877-1941), mecenáše muzea. Vzhledem ke své jedinečnosti a klimatickým nárokům je daguerrotypie trvale uložena v depozitáři.

Jedná se o černobílý, ručně kolorovaný portrét neznámého muže. Formát daguerrotypie tvoří obdélník (7 x 6 cm) se zkosenými rohy, potažený červeným sametem, po okrajích cizelovaný mosazným kováním zdobeným tzv. bombírováním. Uprostřed je v sametu oválný výřez s portrétem, okraj oválu je lemovaný mosazným kováním se stylizovanými lístky. Na zadní straně najdeme informace o ateliéru – Monsieur Le Pescheur de Lyon. Podařilo se nám studijně dohledat další portréty tohoto autora či ateliéru – na první pohled jsou identifikovatelné podle charakteristickému „rámečku“ s červeným sametem a kováním. Možná na ně také narazíte při svých toulkách online světem.